Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliği (Seri No: 45)

 

Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanunu Genel Tebligi (Seri No: 45)

(22.04.2017) 
 

 


22 Nisan 2017 CUMARTESI
Resmî Gazete
Sayi : 30046

TEBLIG

 

Maliye Bakanligi (Gelir Idaresi Baskanligi)’ndan:
SERBEST MUHASEBECI MALI MÜSAVIRLIK VE
YEMINLI MALI MÜSAVIRLIK KANUNU

 

GENEL TEBLIGI


(SERI NO: 45)

Giris

 


MADDE 1 – (1) Yeminli mali müsavirler tarafindan e-defter uygulamasina dahil olan mükelleflere yönelik olarak tanzim olunacak tasdik raporlari ile bu mükelleflere mal ve hizmet saglayan ve e-defter uygulamasi kapsaminda defter tutmakta olan alt mükellefler nezdinde tanzim olunacak karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinda; defter tasdik bilgisi ve iade ile iliskili fatura vb. belgelerin defter kayitlarinin tespitine yönelik yapilan açiklamalar bu Tebligin konusunu olusturmaktadir.

Dayanak
MADDE 2 – (1) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayili Vergi Usul Kanununun mükerrer 227 nci maddesinin birinci fikrasinin (2) numarali bendi ile vergi kanunlarinda yer alan muafiyet, istisna, yeniden degerleme, zarar mahsubu ve benzeri hükümlerden yararlanilmasini, Bakanligimizca belirlenen sartlara uygun olarak yeminli mali müsavirlerce düzenlenmis tasdik raporu ibraz edilmesi sartina baglamaya, bu uygulamalara iliskin usul ve esaslari belirlemeye Bakanligimiz yetkili kilinmistir.


(2) 213 sayili Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fikrasinin (1) numarali bendinde, Maliye Bakanliginin mükellef ve meslek gruplari itibariyla muhasebe usul ve esaslarini tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasini veya düzenlenmesini uygun gördügü defter ve belgelerin mahiyet, sekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda degisiklik yapmaya; bedeli karsiliginda basip dagitmaya veya üçüncü kisilere bastirip dagitmaya veya dagittirmaya, bunlarin kayitlarini tutturmaya bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunlulugu getirmeye veya kaldirmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulmasi ve düzenlenmesi zorunlulugunu kaldirmaya yetkili oldugu hükme baglanmistir.
Söz konusu fikranin (3) numarali bendinde ise Maliye Bakanliginin, tutulmasi ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayit ve belgelerin mikro film, mikro fis veya elektronik bilgi ve kayit araçlariyla yapilmasi veya bu kayit ortamlarinda saklanmasi hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu sekilde tutulacak defter ve kayitlarin kopyalarinin Maliye Bakanliginda veya muhafaza etmekle görevlendirecegi kurumlarda saklanmasi zorunlulugu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve esaslarini belirlemeye yetkili oldugu hükmüne yer verilmistir.


(3) 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayili Serbest Muhasebeci Mali Müsavirlik ve Yeminli Mali Müsavirlik Kanununun 12 nci maddesinin Bakanligimiza verdigi yetkiye istinaden 2/1/1990 tarihli ve 20390 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Yeminli Mali Müsavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konulari, Tasdike Iliskin Usul ve Esaslar Hakkinda Yönetmeligin 7 nci maddesinin son fikrasinda ise tasdik islemi yapilirken aranacak asgari bilgi, sekil sartlari ile tasdike iliskin diger usul ve esaslarin Bakanligimizca çikartilacak tebliglerle belirlenecegi belirtilmistir.

Tanzim edilecek tasdik raporlari ile karsit incelemelerde uyulacak usul ve esaslar
MADDE 3 – (1) 213 sayili Kanunun “Kayit Zamani” baslikli 219 uncu maddesinde;
“Muameleler defterlere zamaninda kaydedilir. Söyle ki:


a) Muamelelerin isin hacmine ve icabina uygun olarak muhasebenin intizam ve vuzuhunu bozmayacak bir zaman zarfinda kaydedilmesi sarttir. Bu gibi kayitlarin on günden fazla geciktirilmesi caiz degildir.


b) Kayitlarini devamli olarak muhasebe fisleri, primanota ve bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafini tasiyan mazbut vesikalara dayanarak yürüten müesseselerde, muamelelerin bunlara islenmesi, deftere islenmesi hükmündedir. Ancak bu kayitlar, muamelelerin esas defterlere 45 günden daha geç intikal ettirilmesine cevaz vermez.”
hükmü yer almaktadir.


(2) 14/12/2012 tarihli ve 28497 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 421 Sira No.lu ve 20/06/2015 tarihli ve 29392 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 454 Sira No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebligleri ile bazi mükellef gruplarina elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasina dahil olma zorunlulugu getirilmistir.


(3) 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayili Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinde; yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, karar ve isletme defterinin elektronik ortamda tutulabilecegi ve bu defterlerin açilis ve kapanis onaylarinin sekli ve esaslari ile bu defterlerin nasil tutulacaginin Gümrük ve Ticaret Bakanligi ile Maliye Bakanliginca çikarilacak müsterek bir tebligle belirlenecegi hükme baglanmis olup, bu kapsamda 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 1 Sira No.lu Elektronik Defter Genel Tebligi ile Vergi Usul Kanunu kapsaminda tutulmasi zorunlu olan defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve standardi yayimlanan defterlerin elektronik ortamda olusturulmasina iliskin usul ve esaslar belirlenerek e-defter kullanimina izin verilmistir. Söz konusu Tebligin, 24/12/2013 tarihli ve 28861 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan 2 Sira No.lu Elektronik Defter Genel

Tebligi ile degisen “3.3. Elektronik Defter Olusturma” basliginin “3.3.3.” alt basliginda;


“a) Gerçek kisiler elektronik defterlerini, ilgili oldugu ayi takip eden üçüncü ayin son gününe kadar kendilerine ait güvenli elektronik imza veya mali mühür ile imzalar.


b) Tüzel kisiler elektronik defterlerini, ilgili oldugu ayi takip eden üçüncü ayin son gününe kadar (Hesap döneminin son ayina ait defterler kurumlar vergisi beyannamesinin verildigi ayin son gününe kadar) kendilerine ait mali mühür ile onaylar.


c)Imzali veya mühürlü defterler için berat dosyalari olusturulur ve bu dosyalar Elektronik Defter Uygulamasi araciligi ile Baskanligin onayina sunulur.

ç) Baskanlik mali mührünü de içeren beratlar elektronik defter tutanlar tarafindan indirilerek istenildiginde ibraz edilmek üzere ilgili oldugu elektronik defterler ile birlikte muhafaza edilir.”
açiklamalarina yer verilmistir.


(4) Yukarida yer verilen hüküm ve açiklamalara göre; e-defter uygulamasina dahil olan mükelleflere yönelik olarak yeminli mali müsavirler tarafindan tanzim olunacak tasdik raporlari ile bu mükelleflere mal ve hizmet saglayan ve e-defter uygulamasi kapsaminda defter tutmakta olan alt mükellefler nezdinde yeminli mali müsavirler tarafindan tanzim olunacak karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinda asagida belirtilen kurallar çerçevesinde, defter tasdik bilgisine yer verilmesi ve iade ile iliskili fatura vb. belgelerin defter kayitlarinin tespitinin yapilmasi gerekmektir.


(5) Defter Tasdik Bilgisine Iliskin Yapilacak Islemler


a) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellefin ilgili dönem için e-defter uygulamasina yüklenmis berat dosyalari var ise YMM tasdik raporlari/ karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinda, yeminli mali müsavirlerce, mükellefin ilgili dönemde e-defter uygulamasi kapsaminda kanuni defter kayitlarini tutmakta oldugunun belirtilmesi ve ilgili aya ait Gelir Idaresi Baskanligi (GIB) onayli berat dosyalarinin “Defterin Nev’i ve Dönemi, Berat Dosyasinin Tekil No’su ve Olusturma Tarihi, 2017 yilinin Mayis ayindan itibaren yüklenecek Berat Dosyalari için Evrensel Tekil No’su (ETTN)” bilgisine ayri bir tabloda yer verilmesi gerekmektedir.

Söz konusu berat dosyalarinin bilgileri vergi dairelerince elektronik ortamda sorgulanip görüntülenebildiginden, berat dosyalarinin kagit çiktisinin ilgili rapor, tutanak veya yazilara eklenmesi zorunlulugu bulunmamaktadir.


b) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellef hakkinda tanzim olunan YMM tasdik raporlari/karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinin düzenlendigi tarih itibariyle ilgili döneme ait berat dosyalarinin 1 Sira No.lu Elektronik Defter Genel Tebliginde belirlenen sürenin dolmamis olmasi nedeniyle e-defter sistemine henüz yüklenmemis olmasi halinde rapor, tutanak veya yazilarda, “Mükellef e-defter uygulamasina dahil olmus olup ilgili döneme iliskin e-defter ve berat dosyasinin olusturulma ve berat dosyalarinin GIB sistemine yüklenme süresi, isbu rapor/tutanak/yazi tarihi itibariyle dolmadigindan, GIB sistemine yüklenmemistir.” bilgisine yer verilmesi gerekmektedir.


1 Sira No.lu Elektronik Defter Genel Tebliginde belirtilen süreler, e-defter ve berat dosyalarinin olusturulmasi, imzalanmasi, onaylanmasi ve e-defter uygulamasi araciligi ile berat dosyalarinin GIB onayina sunulmasi için öngörülen sürenin son günü olup, bu süreden önce de dileyen mükellefler tarafindan e-defter ve berat dosyalarinin olusturulmasi, imzalanmasi, onaylanmasi ve berat dosyalarinin GIB onayina sunulmasi mümkündür.


(6) Defter Kayitlarinin Tespitine Iliskin Yapilacak Islemler


a) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellefin ilgili dönem için e-defter uygulamasina yüklenmis berat dosyalari var ise YMM tasdik raporlari/karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinda fatura vb. belgelerin kaydedildigi yevmiye maddelerinin tarih ve numarasina yer verilmesi gerekmektedir.


b) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellef hakkinda tanzim olunan YMM tasdik raporlari/karsit inceleme tutanaklari ve teyit-bilgi isteme cevap yazilarinin düzenlendigi tarih itibariyle ilgili döneme ait berat dosyalarinin 1 Sira No.lu Elektronik Defter Genel Tebliginde belirlenen sürenin dolmamis olmasi nedeniyle e-defter sistemine henüz yüklenmemis olmasi halinde rapor, tutanak veya yazilarda, fatura vb. belgelerin kaydina iliskin olarak asagida açiklandigi sekilde gerekli bilgi ve belgelere yer verilmesi gerekmektedir.


1) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellefin, defter kayitlarini 213 sayili Kanunun 219 uncu maddesinin birinci fikrasinin (a) bendine göre 10 gün içerisinde yapiyor olmasi halinde, muhasebe kayit sisteminden alinacak “incelemeye konu fatura vb. belgelerin ilgili muhasebe hesaplarina intikalini gösteren” muavin hesap dökümünün ilgili YMM tarafindan meslek mührü tatbik edilerek düzenlenen rapor, tutanak veya yazilara eklenmesi ya da yetkili merciler tarafindan talep edilmesi halinde ibraz edilmek üzere rapor, tutanak veya yaziyi tanzim eden YMM uhdesinde muhafaza edilmesi gerekmektedir.


2) Iade talebinde bulunan veya nezdinde karsit inceleme yapilan alt mükellefin, defter kayitlarini 213 sayili Kanunun 219 uncu maddesinin birinci fikrasinin (b) bendine göre muhasebe fisi, primanota veya bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafini tasiyan mazbut vesikalari kullanmak suretiyle yapiyor olmasi halinde, söz konusu fatura vb. belgelerin muhasebe kaydinin gerçeklestirilmesi sirasinda kullanilmis olan muhasebe fisi, primanota veya bordrolarin (veya bu belgelerde yer alan bilgilerin tasnifli ve toplu sekilde çiktisinin) ya da muhasebe kayit sistemlerinden alinacak iade talebine iliskin fatura vb. belgelerin ilgili muhasebe hesaplarina intikalini gösteren muavin hesap dökümlerinin YMM tarafindan meslek mührü tatbik edilerek düzenlenen rapor, tutanak veya yazilara eklenmesi ya da yetkili merciler tarafindan talep edilmesi halinde ibraz edilmek üzere rapor, tutanak veya yaziyi tanzim eden YMM uhdesinde muhafaza edilmesi gerekmektedir.
Diger hususlar


MADDE 4 – (1) Tasdik raporlari ile karsit inceleme tutanaklarina iliskin bu Tebligden önce yayimlanan ve yürürlükte olan 3568 sayili Kanuna iliskin Genel Tebliglerde yer alan usul ve esaslara da uyulmasi gerekmektedir.


Yürürlük


MADDE 5 – (1) Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.
 

Yürütme


MADDE 6 – (1) Bu Teblig hükümlerini Maliye Bakani yürütür.